Wat ik in het verleden ontzettend veel heb gedaan is het uitrollen van wielkasten. De tool die ik hiervoor gebruikte is niet heel goedkoop maar wel ontzettend makkelijk te gebruiken met wat oefening. Als je wat geduld oefent kun je echt een hoop rekken zonder dat je auto naar de spuiter hoeft!

Wat heb je nodig:

  • garagekrik of hefbrug
  • wielsleutel
  • wielkast wals
  • verfstripper (fohn)
  • kunstof hamer
  • carrosseriekit + kitspuit

Stap 1. Voorbereiding

Krik of hef je auto zover op dat deze met het wiel of wielen los van de grond staat en demonteer de wielen. Na demontage van de wielen is het nu belangrijk dat de wielkast van binnen zo schoon mogelijk word gemaakt. Alle modder, rubber en andere rommel die zich achter het randje verzameld moet verwijderd worden zodat dit niet in de weg zit als we het staal gaan vervormen. Heeft iemand (misschien jijzelf) al de haakse rand uit het spatbord geslepen omdat dit als oplossing werd gezien? Je kunt direct ophouden met dit verhaal, het walsen van je wielkast resulteerd nu alleen nog in het uit elkaar drukken van het binnen en buitenpaneel. De sterkte die je nodig hebt in je paneel is weg omdat met het wegslijpen van de binnenste rand er geen verband meer is tussen het binnen en buitenspatbord. Wil je alsnog naar buiten dan zul je eerst met een lasapparaat aan de slag moeten om de beide schermen weer aan elkaar te lassen. (dit geldt uiteraard niet voor de voorspatborden...)

Wielkastwals monteren

 

Stap 2. Montage en afstellen van de wielkast wals

Monteer nu de wals op je wielnaaf door deze vast te zetten met je originele wielbouten of moeren. Je hoeft ze niet met een sleutel na te trekken en een luchtsleutel is al helemaal niet nodig! Het enige wat je daarmee bereikt is dat je de montageplaat vervormt. Het is belangrijk dat de montageplaat vlak aansluit op de wielnaaf. Nu kun je de verstelbare kop van de wals zo verdraaien dat deze ongeveer in een hoek van 20 gr. op de haakse rand van het spatbord komt te staan. Zorg ervoor dat de wals zo hoog mogelijk maar niet voorbij het midden van de rol het spatbord raakt. Je begint in het midden van je wielkast dus stel hier de wals ook af. Bij sommige auto's is het niet mogelijk om de walsrol vrij vlak tegen de rand aan te zetten. Hier dien je na het verhitten van de laklaag met de kunststof hamer eerst de rand wat verder naar binnen te kloppen voor je kunt beginnen met walsen.

Stap 3. Verhitten van de laklaag

Draai de rol weer los van je spatbord (met de slinger voorop) en begin het spatbord gelijkmatig te verhitten met de verfstripper. Hierbij geld dat je de lak ontzettend hoog kunt opstoken maar dat dit vooral gelijkmatig dient te gebeuren. Het lijkt misschien een open deur die ik hier intrap maar als je de stripper te dicht op je lak houdt of te lang op 1 plaats dan verkleurd en verbrand je lak. (niet wenselijk...) Verhit de lak net zo lang tot deze zo heet is dat je je hand er niet meer op kunt houden, heb je een infrarood thermometer? Houdt dan 60 graden Celcius aan.

Verfstripper

Stap 4. Beginnen met walsen

Draai de wals nu ligt op spanning tegen de spatbord rand en beweeg hem heen en weer tot de spanning weg is. De haakse spatbord rand zal nu naar binnen vouwen. Draai de wals net zo lang strakker tot de haakse rand helemaal dubbel gevouwen is tegen het binnenscherm aan. Ondertussen dien je de lak op temperatuur te houden. Kijk heel goed naar de lak op de spatbordrand, zit er namelijk plamuur of roest onder je lak dan zal deze bijna direct gaan scheuren! Lak zal na verhitting namelijk prima willen rekken, plamuur en roest niet. Gebruik dus je verstand. je ogen en vooral je geduld. Je moet het plaatstaal rekken met de wals en dit dien je in kleine stapjes tegelijk te doen. Is de ruimte nu groot genoeg voor de door jou gemonteerde wielen? Dan kun je het randje dat je naar achteren hebt gedraait aan de binnenkant afkitten met carroseriekit (zodat er geen vocht en vuil tussen de panelen komt) en verdergaan met de volgende wielkast.

Paneel uitrollen

Stap 5. Het paneel naar buiten walsen

Het is mogelijk dat de banden die je wilt monteren nog breder zijn. Dan is het nu zaak om het paneel zelf naar buiten te gaan walsen. Zet de rol dan ongeveer in dezelfde hoek als de hoek van de spatrand en herhaal stap 4 net zo lang tot je de gewenste schuinte hebt bereikt. Dit is wel ontzettende lastig aangezien je nu de grens gaat opzoeken van de rek van het staal en je lak. Ik weet dat bijvoorbeeld een BMW E36 3-serie zonder problemen 2 cm naar buiten gedrukt kan worden terwijl een Golf V of een BMW E46  zo'n harde paneelrand hebben dat deze met moeite een halve cm wil wijken. Dit is dus proberen, kijken en ondertussen (heel belangrijk) de lak op temperatuur houden. Op de foto hierboven zie je een 206 achterscherm waarbij duidelijk te zien is dat bij het naar buiten rollen van het paneel de lak op de rand niet is blijven zitten.

 

Heb je aanvullingen, vragen of wil je gewoon wat melden over dit onderwerp? Meld je dan aan en plaats een comment! Ook kun je ons een mail sturen met aanvullende informatie en foto's die we dan misschien bij dit blog artikel kunnen plaatsen.

Wil je ook een wielkast uitwalsen en heb je de spullen die ik in deze How-to gebruik niet beschikbaar? Bestel ze via de links in onze online-shop of stuur ons een e-mail met je gegevens.