Zoals met alles geld ook hier weer de gouden regel, denk zelf na over wat je doet. Deze blog biedt jullie als lezer informatie uit mijn persoonlijke ervaringen en zijn zo compleet mogelijk. De foto's zijn overginds allemaal van auto's die ik ook daadwerkelijk zelf heb verbouwt.

 verlengde motorkap 306

Materiaallijst:

  • Lasapparaat (bij voorkeur MIG Co2 of eventueel TIG) Voor het lassen aan de autocarroserie acht ik een electrode apparaat volledig ongeschikt.
  • Slijptol/Haakse slijper met doorslijpschijven en lamellenschijven en staalborstel.
  • 1,5mm dik plaatstaal of een stalen motorkapverlenger.
  • Oude lappen (natgemaakt) of koelpasta
  • Schuurtol met schuurschijven in de korrelgroottes 80/180/240/360/500 (schuurladder)
  • Schuurplank met schuurlinnen (korrel 60 of 80)
  • Enkele griptangen
  • Stalen hamer en uitdeukblokken.
  • Staalplamuur
  • Polyester plamuur
  • Fijn plamuur
  • Plamuurrubber en messen
  • Carrosseriekit
  • Compressor
  • Spuitplamuur
  • Grondverfspuit
  • Veiligheid! Gehoorbescherming, Slijpbril, Lasmasker, Stofmasker en Spuitmasker gebruiken bij de diverse werkzaamheden!

 

Stap 1. Zet de flex erin!

Met een haakse slijper met een lamellenschijf of een luchttol met ruwe schuurschijf verwijder je de originele laklaag die op de motorkap aanwezig is. Zo bereid je de motorkap voor op het laswerk dat moet gaan plaatsvinden. Aan de onderkant van je motorkap is een carrosserienaad aanwezig met hierin kit, verwijder deze zoveel mogelijk zodat het lassen niet bemoeilijkt word door vervuiling op je plaatwerk. (kit, verfresten, plamuur). Je kunt hiervoor de staalborstel gebruiken of een stanleymes.

Stap 2. Pasmaken en controleren pasvorm motorkapverlenger

Controleer de pasvorm van de motorkapverlenger die je hebt gekocht. Het is niet erg als er een kleine naad achterblijft als je de verlenger langs de voorzijde van de motorkap houdt, het moet echter niet zo zijn dat de ruimte tussen de verlenger en de kap groter is als enkele millimeters. Voor het zelf vervaardigen van een verlenger kun je gebruik maken van een stuk karton waarop je de contour van je motorkap overtrekt. Zo maak je eenvoudig een mal voor de aansluiting op de motorkap van jouw verlenger.

Stap 3. Vastklemmen en puntlassen

Klem de verlenger nu vast aan je motorkap met behulp van griptangen. Het is belangrijk dat de verlenger precies op de juiste plek geklemt word voordat je begint met lassen. Omdat je motorkap uit twee of meer lagen op elkaar gelijmd/gelast plaatwerk bestaat is het niet wenselijk dat we na het puntlassen de verlenger weer los moeten slijpen omdat deze niet helemaal goed uitgelijnd is met de klemmen. Na het vastklemmen kun je de verlenger doormiddel van puntlassen aan je motorkap vastzetten. Houd hierbij ongeveer 3-5 cm ruimte tussen iedere puntlas en zorg dat je lasapparaat niet te diep inbrand. (door zo min mogelijk hitte in het materiaal te brengen zal het vervormen tot een minimum beperkt blijven) Na het maken van enkele lassen is het raadzaam je werkstuk terug te koelen doormiddel van het "deppen" met een vochtige doek. Als je koelpasta op je werkstuk hebt aangebracht is dit niet nodig. Het is belangrijk de verlenger ook aan de onderkant om de 3-5 cm te lassen. Helemaal bij pasklare verlengers waarbij de verlenger vaak een stuk onder de originele kap steekt is dit nodig om alles goed vast te zetten.

Gepuntlaste booskijker Fiat Sceicento

Stap 4. Controleren en doorlassen

We willen natuurlijk zo min mogelijk plamuur op onze motorkap aanbrengen en dus is het belangrijk te controleren of er geen kuilen of bulten in het plaatwerk getrokken zijn door ons laswerk. Voor je de motorkap aflast controleer je hem op bultjes of kuiltjes en waar nodig klop je deze zoveel mogelijk vlak. Hoe strakker je nu werkt hoe makkelijker het later is om de motorkap af te werken. Als de motorkap en verlenger allebei aan je eisen voldoen kun je beginnen met het aflassen van de ruimte tussen de puntlassen die je hebt gemaakt in stap 3. Geduld is hierbij een schone zaak. Als je de lassen namelijk in 1x vol doortrekt zal je motorkap getransformeerd worden in een golfplaat waar de beste schadehersteller geen chocolade meer van kan maken. Ik geef de voorkeur aan korte lasjes van een cm die ik verspreid over de gehele aansluiting van de verlenger. Na het leggen van enkele (verspreide) lassen koel ik mijn werkstuk terug naar de kamertemperatuur voor ik verder ga met lassen. Je kunt hier beter een half uur langer bezig zijn dan straks een uur aan het kloppen en plamuren. Schuren en plamuren is niet mijn favoriete bezigheid en ik probeer dus ook zo min mogelijk onregelmatigheden te creeeren.

Stap 5. Slijpen en schoonmaken

Als ik de verlenger volledig heb afgelast begin ik met het schoonmaken van het laswerk. Dit doe ik met een straalmond waardoor ik ervan verzekerd ben dat er geen vervuiling achterblijft in de lasnaden waar mijn lamellenschijf niet bij komt. Aangezien niet alle lezers van deze How-to in bezit zullen zijn van een zandstraalmond is de andere optie het schoonborstelen met een staalborstel op de haakse slijper. Gebruik hierbij een veiligheidsbril, de staalborstel haartjes willen erg graag losschieten uit de borstel en ondergetekende kan je vertellen dat het vrij oncomfortabel is als deze in je gezicht belanden. Het is voor de levensduur van je motorkap van ontzettend groot belang dat de las volledig schoon is. Doe je dit niet dan krijg je binnen enkele maanden bultjes door roestvorming van de vervuiling in je laswerk waardoor je precies kan zien waar de verlenger aan de auto is gehecht. Je ziet dit fenomeen op bijna iedere show wel terug vooral als het zonnetje schijnt en je schuin over een verlengde motorkap kijkt. (dit effect kan ook ontstaan door gebruik van verkeerde plamuur trouwens) Na het schoonmaken slijp je de lasrups net zo lang vlak tot hij zuiver gelijk ligt met het plaatwerk. Controleer nu de kap op bultjes en kuilen en waar nodig klop je deze bij. Een bult kun je na het plamuren niet wegkloppen zonder je plamuur weer te verwijderen. Dubbelchecken dus!

Stap 6. Plamuren en schuren.

Zet nu de lasnaad volledig in de staalplamuur. Doe dit in een keer en in een niet te brede strook. De staalplamuur word keihard en is perfect voor het afwerken van de lasnaad. Alle kleine randjes en kuiltjes worden met dit goedje gevuld waardoor je een mooie basis hebt voor het verder afwerken met polyester plamuur. Op dit moment maak ik mij nog niet te druk over het superstrak krijgen van de plamuurlaag. In mijn ogen dient deze laag alleen voor het vullen van de onregelmatigheden in de lasnaad. Strakmaken is daarnaast makkelijker met de zachtere polyesterplamuur. Ik gebruik voor het aanbrengen een plamuurrubber ipv een mes. Een rubber kun je precies in de juiste bolling zetten en zo in 1x de plamuur in de vorm van de kap aanbrengen. Hoe strakker en gelijkmatiger je plamuurt hoe minder werk het schuren is. Gebruik de schuurtol en korrel 80 schuurpapier om de staalplamuur af te schuren zodat je de onregelmatigheden van de lasnaad kwijt bent. Vervolgens is het zaak om de polyesterplamuur aan te brengen. Ook dit doe ik het lieftst met een rubber en in 1 keer. Voor de polyesterplamuur geld dat je nu de vorm van de kap volledig moet volgen. Schuur de plamuur strak met een schuurplank zodat je geen kuilen maakt. Schuur altijd schuin over de bollingen in de kap en doe dit kruislings. Controleer onder het schuren regelmatig of de kap al strak is. Voel altijd met de palm van je hand of je schuurwerk strak is. Met je vingertoppen voel je geen onregelmatigheden die je wel terugziet in het spuitwerk! Tip! Als je de motorkap nat maakt met een doek thinner (uiteraard als de plamuur wel volledig is uitgehard...) kun je als je schuin over de kap kijkt makkelijk onregelmatigheden zien door de natte glans. Als polyesterplamuurlaag strak is schuren we deze terug met de schuurtol (voorzien van foampad) naar korrel 240. (gebruik de schuurladder om iedere keer de grovere krassen weg te schuren) Nadat de laag volledig strak is en teruggeschuurd naar korrel 240 brengen we nog 1x een dunne strakke laag fijnplamuur aan om de laatste minimale oneffenheden kwijt te raken. Deze schuur je vervolgens met gebruik van de schuurladder helemaal terug tot korrel 360. In dit stadium kun je de gehele motorkap schuren met korrel 360 zodat er een goede hechtlaag ontstaat voor de spuitplamuur.Motorkap plamuren

Stap 7. Spuitplamuur en afwerking

Ontvet de gehele motorkap grondig op dezelfde manier als in stap 5. Ik kit nu de onderkant van de lasnaad in met carroseriekit zodat hier geen vocht in kan komen. Dit komt de levensduur zeker te goede en het ziet er netjes uit. Laat de kit na het afstrijken drogen en snij daarna eventueel de naad nog wat bij. De kap kan nu gespoten worden. Spuit de kap regelmatig en kruislings in een egale laag spuitplamuur van ca. 0,2-0,5mm dikte. Voor het spuiten is het raadzaam zowel het werkstuk als de ruimte waarin je spuit op te warmen tot minimaal 20gr. Celcius. Zorg voor voldoende ventilatie en gebruik de beschermingsmiddelen als een masker, overall en handschoenen. De onderkant van de verlenger voorzie ik ook van een laag spuitplamuur zodat deze extra beschermt is. De rest van de onderkant zet ik niet in de spuitplamuur omdat deze erg moeilijk is om weer te schuren in alle hoekjes en kantjes. Laat de spuitplamuur volledig uitharden voordat je verder gaat met bewerken van je motorkap. Nu is het zaak de kap volledig terug te schuren naar korrel 500 zodat deze kan worden afgelakt. Hierbij is het heel belangrijk dat je niet door je primer laag heen schuurt! Na het terugschuren tot korrel 500 mag er geen blank staal zichtbaar worden.De onderkant van de kap scotch ik met scotchbright waarmee ik een hechtlaag creer voor de nieuwe laklaag. Als het goed is en je alle stappen correct hebt uitgevoerd is je nieuwe verlengde motorkap nu klaar om gespoten te worden in de kleur van jouw wagen. Ik besteed al mijn spuitwerk bewust uit omdat ik zelf niet over een cabine beschik. Spuiten en dan vooral goed spuiten is een vak apart en aangezien er overal goede schade herstelbedrijven te vinden zijn moet er ook bij jou in de buurt vast een spuiter zijn die je werk wil controleren en van een frisse laklaag voorzien zodat jij je motorkap weer terug kan plaatsen op de auto.

Motorkap in spuitplamuur

Tot slot...

Ik probeer een zo volledig mogelijk beeld te geven van de bewerkingen die nodig zijn, maar zoals met alles wat ik schrijf zijn dit de zaken zoals ik ze zie of ervaren heb. Misschien zijn er betere methodes, bewerkingen of andere materialen leverbaar? Ik hoor het graag van jullie.

Heb je aanvullingen, tips of ervaringen die ik kan toevoegen om deze How-to completer en beter te maken? Schrijf je in en post ze als comment. Of mail ze naar ons zodat wij ze kunnen toevoegen aan deze blog!

Wil je materialen bestellen die ik gebruik voor deze How-to? Klik op de links naar onze online shop of stuur me een mail!

Om het nog makkelijker te maken om je eigen motorkap te verlengen hebben wij pasklare stalen verlengers voor een aantal automodellen:

Pasklare Stalen motorkapverlengers Audi:

Stalen motorkapverlenger pasklaar Audi A3 8L

Stalen motorkapverlenger pasklaar Audi A3 8L (voor single frame bumper)

Stalen motorkapverlenger pasklaar Audi A4 B5

Stalen motorkapverlenger pasklaar Audi A4 B5 (voor single frame bumper)

Stalen motorkapverlenger pasklaar Audi A4 8E (voor single frame bumper)

Pasklare Stalen motorkapverlengers Opel:

Stalen motorkapverlenger pasklaar Opel Astra F

Stalen motorkapverlenger pasklaar Opel Astra G

Stalen motorkapverlenger pasklaar Opel Corsa B

Stalen motorkapverlenger pasklaar Opel Calibra

Stalen motorkapverlenger pasklaar Opel Vectra B

Pasklare Stalen motorkapverlengers Seat:

Stalen motorkapverlenger pasklaar Seat Ibiza/Cordoba (6K)

Pasklare Stalen motorkapverlengers Volkswagen:

 Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Transporter T4 (rechte koplampen)

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Transporter T4 (schuine neus)

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Passat 3B

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Passat 3BG

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Caddy 9KV

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Polo 6N

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Polo 6N Variant en Classic

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Polo 6N2

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Polo 9N1

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Lupo (GTI)

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Golf III

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Golf IV

Stalen motorkapverlenger pasklaar Volkswagen Bora