Benodigt Materiaal:

  • Aluminium buis en bochten in de juiste diameter voor jouw toepassing
  • Flensapparaat
  • TIG lasapparaat (liefst met mogelijkheid tot geven van backing-gas)
  • Slijptol of lintzaag/afkortzaag
  • Meetgereedschappen

Het is belangrijk dat het intercoolersysteem zo kort mogelijk is. Door de lengte (en daarmee de inhoud) van de buizen zo kort mogelijk te houden hou je een snelle opbouw van laaddruk wat het vermogen van de motor uiteraard alleen maar ten goede kan komen. Daarnaast dient het systeem in ieder geval aan de volgende eisen te voldoen:

  1. Buisdiameter zodanig kiezen dat deze overal tussendoor past. 
  2. Niet te lang zodat je de liters van je intercoolersysteem binnen de perken houdt.
  3. Voldoende groot voor de doorstroom van lucht naar je motor.
  4. Geen knikken of haakse bochten te bevatten.
  5. Niet tegen de carroserie aan te resoneren.

Stap 1. Bepaal je route

Het is als eerste van belang dat je op voorhand bepaald hoe je intercooler buizen moeten gaan lopen. Hierbij zijn een aantal zaken van belang. De beschikbare ruimte is daarvan misschien wel het minst belangrijk, daar een extra gat snel genoeg gezaagd is. Laat je hier dus niet door beperken. Het doel is zo snel mogelijk van je luchtfilter naar je turbo te gaan. Om vervolgens de korste route te volgen naar de intercooler waarna de buizen weer terug moeten naar het gasklephuis.

Als je eenmaal hebt besloten hoe je de buizen van je intercoolersysteem wilt laten lopen kun je bepalen welke bochten je nodig hebt met behulp van een zwaaihaak en een meetlint. Uiteraard meet je ook direct de rechte stukken in je intercoolersysteem. Natuurlijk kun je er voor kiezen als je auto al voorzien is van kunststof buizen om deze simpelweg na te maken in aluminium.

Stap 2. Bestel materialen

Bestel de nodige bochten, rechte buizen en verbindingsmoffen en slangklemmen. Het is te adviseren hierbij rekening te houden met het feit dat er beweging in de motor zit. Gebruik hiervoor de zogeheten Hump-Hoses zodat er scharnier punten in je buizensysteem zitten. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat bij het kantelen van de motor er teveel spanning op je inlaatbuizen komt met losschieten, scheuren of verbuigen als gevolg.

Hump Hose Samco

Stap 3. Buizen op maat zagen

Als je alle benodigde buizen en verbinders binnen hebt kun je beginnen met het plaatsen van je buizen en het op maat zagen. Ik gebruik altijd een rol duc-tape om de buizen tijdelijk aan elkaar te verbinden zodat ik een goed beeld krijg van de volgende bocht en het aansluiten van de buizen op elkaar. Uiteraard dient voor het lassen de ductape en eventuele lijmresten weer verwijderd te worden. Door met een kraspen de ductape op een paar plekken per verbinding door te "krassen" heb je direct een aantal indicatoren hoe de buizen aan elkaar moeten worden gelast. Heb je veel verbindingen dan kun je de buizen ook nog een nr. geven.

Buizen Lassen

Stap 4. Buizen lassen en voorzien van accessoires.

Nu je de buizen op maat hebt gezaagd en gemarkeerd hebt hoe ze aan elkaar moeten komen met de kraspen kun je de buizen aan elkaar lassen. Controleer na iedere bocht die je aanhecht of de buis nog goed op de auto past. Het is bij het aftekenen makkelijk om de buizen iets te verdraaien waardoor het mogelijk is dat je indicatiestrepen net een paar milimeter verkeerd op de buis staan. Dit kan onder de motorkap net het verschil betekenen tussen wel en niet passen! Als de buizen allemaal passen kun je deze nog voorzien van bijvoorbeeld een dumpvalve flens (plaats de dumpvalve bij voorkeur tussen de intercooler en de turbo daar heeft deze het meeste effect) en montage beugels.

Stap 5. Buizen van Tromp voorzien

Nadat je de buizen aan elkaar hebt gelast is het van (groot) belang dat je ze van een "afschuif" beveiliging voorziet. Hiervoor verkopen wij een simpel apparaat dat je met 1 persoon kunt bedienen. Met dit apparaat draai je eenvoudig een verdikking in een aluminium buis waar de slangenklem achter blijft hangen als je hem aandraait. Zo kan het siliconen verbindstuk nooit van de buis afschieten wanneer de turbo op druk komt.

Buizen Trompen

Stap 6. Afwerking en montage

Nadat je de buis getrompt hebt kun je de lassen slijpen en eventueel de buizen polijsten of aflakken. Er zijn diverse soorten ets op de markt voor het etsen van je las zodat het kleurverschil van het lassen verdwijnt. Voor aluminium buizen laten wij de las altijd gewoon zitten in verband met de sterkte van de verbinding en een verminderde kans op lekken. Na het afwerken kun je de buizen weer op de auto monteren met behulp van de siliconen verbindslangen en slangklemmen.

Buis met tromp

Stap 7. Controleer je intercooler systeem

Nu is er nog maar 1 ding wat jouw intercoolersysteem dwars kan zitten namelijk lekkage. Lekkende intercoolersystemen kosten vermogen en dus is de nacontrole iets wat je ook tijdens het onderhoud van je auto kunt herhalen om er zeker van te zijn dat je geen boost (turbodruk) verliest langs een slechte las, niet aangedraaide slangklem of een defecte intercooler. Voor dit doeleind heb ik een heel simpel tooltje in mijn gereedschapkist dat ik zelf maak van een oude olie of brandstoffilter. Ik zaag de ene kant van het filter open en haal de binnenkant leeg. (liever bij een brandstoffilter als oliefilter ivm de rommel) vervolgens boor ik een gat van 12mm in de bodem en trek hier een autoventiel in. Vervolgens monteer ik het filter met het ventiel naar buiten wijzend op mijn turbobuis. Nu kun je eenvoudig met een bandenpomp lucht in je intercoolersysteem pompen, doe dit uiteraard wel voorzichtig. Je hoeft maar 1,5 bar te halen oid meer druk zal je turbo waarschijnlijk niet gaan leveren. Wanneer er nu nog slechte verbindingen zijn zul je hier een gesis kunnen horen. Eventueel kun je met een plantenspuit met daarin water met een drup afwasmiddel je systeem nog bevochtigen voor de laatste kleine lekjes. Op de plek waar nog sprake is van lekkage zullen belletjes onstaan.

Intercooler voor auto gemonteerd

Hopelijk heb je aan bovenstaande tips wat gehad. Heb je aanvullingen of commentaar? Schrijf je in en plaats een comment!

Wil je materialen bestellen die ik in deze How-to gebruik? Klik op de links in bovenstaand artikel of stuur ons een email!